Fotograf Heidi Dokter, Dokter & Dokter

Trevarebransjen vil at mange flere ungdommer tar snekker-utdanning

Bilde av Hilde Widerøe Wibe, daglig leder i Norske Trevarer

- Bli snekker, sier daglig leder Hilde Widerøe Wibe i Norske Trevarer, og oppfordrer ungdommer og yngre folk til å utdanne seg som snekker. – Trevarebedriftene trenger dere, sier trevaresjefen.

Se bli snekker-video nederst i artikkelen.

- Sjøl om snekkeryrket er et gammelt yrke, så har det endret seg veldig mye. Vi må fornye bildet på netthinnen til ungdommene når vi snakker om snekkeryrket. Det er et stort behov for snekkere i trevarebransjen. Det er et framtidsretta yrke som jobber med fantastiske og fornybare råvarer.

Dette sier daglig leder Hilde Widerøe Wibe i Norske Trevarer, som er startklar med en nysatsing for å få enda flere ungdommer til å utdanne seg til snekkerfaget.

- Vi har snakket med lærlinger og yngre folk med svennebrev rundt om i norske trevarebedrifter, og noen av dem inngår i en ny film som skal bli en del av den nye Bli snekker-kampanjen, sier Widerøe Wibe.

- Vi henvender oss ikke bare til ungdommene med budskapet vårt, vi vil også nå de voksne. For vi veit at det de voksne mener har mye å si for hvilken utdanning ungdommene velger.

- Snekkerfaget er et framtidsretta yrke, som byr på et spennende mangfold av kreativitet, skaperevne, høyteknologi og datastyrte maskiner. Det er et stort behov for unge, flinke folk i norske trevarebedrifter, sier trevaresjefen.

Å utdanne seg som snekker gjør at det åpner seg mange dører når det gjelder jobb. Mens en tømrer gjør alt det utvendige på et hus eller et bygg, så står snekkeren for mye av håndverket i det som skjer innendørs i bygget.

- Det er så utrolig mange ting man kan drive med innenfor snekkerfaget, og i tillegg ser altså jobbmarkedet veldig lyst ut i årene framover. Norske trevarebransje vil nå jobbe aktivt på digitale utdanningsmesser utover vinteren og våren, og vi kommer til å utfordre medlemsbedriftene våre, og andre venner av trevarebransjen, til å spre budskapet om at vi vil ha ungdommer inn i bransjen vår, sier Hilde Widerøe Wibe.

- Vi trenger hjelp til å dele den nye Bli snekker-filmen ut i alle nettverk der ungdommer og foreldre er. Og budskapet vårt er klart og tydelig: Bli snekker!