Innhold

Det begynte som en kjærlighetshistorie og ble et designeventyr

Bilde av Jette Egelund fra det danske familiekonsernet Vipp holder foredrag under De Norske Trevaredagene om hvordan man har bygd opp et internasjonalt brand med utgangspunkt i en dansk avfallsbøtte – og om hvordan man kan løfte en familiebedrift fra en generasjon og over til den neste.

Jette Egelund fra det danske familiekonsernet Vipp holder foredrag under De Norske Trevaredagene om hvordan man har bygd opp et internasjonalt brand med utgangspunkt i en dansk avfallsbøtte – og om hvordan man kan løfte en familiebedrift fra en generasjon og over til den neste.

Mange av historiens suksesser startet med en tilfeldighet, hevdes det. Slik også for Jette Egelund og designselskapet hennes. Eller var det egentlig det? Nå har tredje generasjon tatt over driften, og bak den danske designsuksessen ligger det mye hardt arbeid. Og et ukuelig pågangsmot.

- Men på sett og vis er det tilfeldigheter også, vi kommer jo ikke utenom det, sier en smilende Jette Egelund på videoskjermen fra hennes hjem i København, som ligger like ved kreativitetsfabrikken hun og familien har bygd opp midt i Kongenes by.

Hun har løftet familiebedriften gjennom to generasjonsskifter, og det er litt av det hun skal fortelle om når hun gjester De Norske Trevaredagene i Trondheim i slutten av mai.

- Jeg føler jeg kunne snakket om tusen ting, egentlig. Det er så fantastisk mye å fortelle om. For selv om starten på det hele kanskje var kjærlighet og tilfeldigheter, så har jo det meste av Vipps utvikling skjedd de siste 25 årene, forteller Vipps «grand old lady», som er hennes egen uhøytidelige tittel.

- Jeg er jo litt pensjonist nå. Min sønn Kasper leder selskapet, og min datter Sofie har ansvaret for satsingen vår i USA. Hun og min svigersønn leder kontoret vårt i New York. Men jeg har fortsatt stor glede av å være med i selskapet. Jeg sitter i styret, jeg besøker forhandlerne våre, jeg stikker innom butikken, og jeg reiser rundt og holder foredrag om vår bedriftshistorie. For det er jo en familiekrønike, dette her. Den starten med min bestefar, han var også smed, slik som min far Holger.

- Min mor Marie drev en suksessrik frisørbedrift i Randers, og hun ville at far skulle lage en avfallsbøtte som hun kunne bruke i frisørsalongen. Den skulle bygges slik at hun ikke trengte å bruke hendene for å åpne den. Dette ble begynnelsen på vår bedriftshistorie, som i dag handler om hvordan vi har bygget opp en internasjonal merkevare, med utgangspunkt i en dansk avfallsbøtte i min mors frisørsalong.

- Far mente nok at han helst skulle hatt en sønn til å ta over firmaet, som den gangen var et mekanisk verksted med bare en ansatt. Paradoksalt nok var det først etter at min far døde, og etter at min mann forlot vårt ekteskap etter 22 år, at jeg bestemte meg for å flytte tilbake til Randers for å bygge opp vårt familieselskap.

- Da var Kasper og Sofie i slutten av tenårene, og jeg stod nærmest på bar bakke. I dag er vi rundt 50 ansatte, men vi er fortsatt et familieeid, selvstendig dansk designfirma. Vi holder til i noen gamle, fantastiske bygårder i København, som vi har bygd opp nærmest fra ruinene. I dag huser det hele vår portefølje av danske designprodukter, med alt fra kjøkken, bad, bord, sofaer, innredninger og mye mer.

- Min kjæreste er dirigent, vi er begge veldig interessert i musikk, og med koret vårt har vi flere ganger gjestet Trondheim og Nidarosdomen. Jeg elsker denne byen, og jeg gleder meg stort til å komme tilbake igjen for å fortelle vår familiekrønike. Det er et eventyr jeg skal fortelle om, en historie om design og merkevarebygging, men ikke minst om hvordan man løfter et familieselskap fra en generasjon til den neste. Det har jeg vært med på to ganger, og begge gangene har det gått godt.

Vipp har vokst fra en til 50 ansatte, og er fortsatt et familieeid, selvstendig dansk designfirma. Jette Egelund har nå løftet driften av selskapet over til barna Kasper, som er daglig leder, og Sofie, som leder USA-satsingen fra kontoret i New York.