Innhold

- Starten på året har vært helt spesielt, vi har aldri hatt så mye å gjøre som nå

Bilde av Einar Bergslid som er hovedaksjonær og daglig leder i Tingvoll Dør og Vindu AS.

Einar Bergslid er hovedaksjonær og daglig leder i Tingvoll Dør og Vindu AS.

Til sammen har nordmørsbedriften over 50 år med bred snekkererfaring å vise til. De siste 30 av dem har de fokusert på dører og vinduer til hus og bygninger som skal restaureres og pusses opp. Det krever håndverk og spesialkompetanse, og nå har markedet tatt skikkelig av.

– Det er skikkelig artig det vi opplever nå. Folk er mye mer bevisst på hvordan de vil ha det når de skal pusse opp og restaurere, det skal være skikkelig når de først gjør det. Og det liker vi jo, sier daglig leder Einar Bergslid ved Tingvoll Dør og Vindu AS, som smiler nærmest fra øre til øre nå om dagen.

- Vi er en liten bedrift med fem-seks ansatte, og vi nordmøringer er jo nøkterne folk, så vi har ikke for vane å ta fullstendig av. Vi knoger på og gjør skikkelig arbeid, det har vi gjort i over femti år, så det er kanskje det vi får betalt for nå. Vi har i hvert fall aldri opplevd en slik etterspørsel som vi gjør nå, sier Einar Bergslid.

I Norge pusses det opp for over 80 milliarder kroner hvert år, og vi er nå inne i den store oppussingssesongen. For å hjelpe nordmenn til å ta smarte oppussingsgrep har Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) nå lansert et sett med oppussingsråd for boligeiere.

– Vi er opptatt av å heve nordmenns kunnskaper om oppussing og hvilke grep de bør ta når de likevel skal pusse opp. Mange norske boliger er klare for å bli oppgradert. Med våre oppussingsråd blir det enklere for boligeierne å ta smarte valg under oppussingen, sier seniorrådgiver Ingunn Marton i DiBK.

Nesten én million boliger i Norge er pusset opp de siste 12 månedene, og nærmere 40 prosent av oss planlegger å pusse opp de nærmeste årene, viser en undersøkelse Prognosesenteret har utført for DiBK.

- Folk er veldig bevisste på hvordan de vil ha det, det er vårt inntrykk, og da er de villige til å bruke penger på det. Noe handler om estetikk, arkitektur og kvalitet, noe handler om miljø, bærekraft og energisparing, sier Einar Bergslid i Tingvoll Dør og Vindu AS.

- Summen av alt dette har ført til at det har skjedd ting i markedet det siste året, slik vi opplever det. For vår egen del har det nok også betydd en del at vi har blitt mer synlige i markedet, og så tror jeg kundene våre snakker godt om oss. Det betyr kanskje aller mest for den etterspørselen vi nå opplever.


Les mer om Direktoratet for byggkvalitets nye oppussingsråd: https://dibk.no/smartere-oppussing/