- I tøffere tider prøver vi å gjøre ting på andre måter, da har vi fullt fokus på salg

Gunnar Adolf Aanesland er medeier i Aanesland Treindustri AS i Lillesand utenfor Kristiansand, og styremedlem i bransjeforeningen Norske Trevarer.

- Vi har naturligvis ikke fasitsvaret på hvordan ting skal gjøres, men jeg tror vi har funnet vår måte å gjøre det på. Og noe av det kan kanskje være til inspirasjon for andre. I tøffe tider kreves det omstilling og nytenkning. For oss har det handlet om å jobbe målrettet over tid, by på seg sjøl og ikke minst ha fullt fokus på salg.

Dette sier en engasjert Gunnar Adolf Aanesland, som er medeier i Aanesland Treindustri AS og styremedlem i bransjeforeningen Norske Trevarer.

I år kommer agderbedriften til å omsette for rundt 35 millioner, og nå ligger det også an til en formidabel vekst neste år. Ikke minst på innenlandsmarkedet, men det er økning også på eksporten.

- Når det varsles om tøffere tider, så tenker jeg aller først på salg. Salg, salg, salg. Hvordan kan vi tilnærme oss kundene våre på andre måter, er det andre ting vi kan lage for dem, og hva skal til for at de skulle ønske å handle mer fra oss? Vi prøver å finne nye produkter og kunder til de maskinene og den kapasiteten vi allerede har.

- Tørre å by på oss sjøl
- Når markedet strammer seg til prøver vi å være ekstra nysgjerrige på kundene våre, men altså ikke bare mot de kundene vi allerede har. Vi må også tenke på hvor de nye kundene kan være, hvilke steder og nettverk vi kan oppsøke for å møte potensielt nye kunder.

- Og så må vi oftere spørre om hvilke møteplasser og situasjoner vi sjøl kan skape for å trekke til oss nye kunder. For igjen: Når det varsles nedgang og tøffere tider, så er det ekstra viktig å intensivere fokus på salg, møteplasser og nettverk. Vi må tørre å by på oss sjøl, vise oss fram, bli mer synlige.

- I Aanesland har vi de siste årene fulgt en strategi som handler om økt synlighet. Vi prøver å si ja til mest mulig av besøk og nettverk, om å delta på nye møteplasser, kort og godt alt som bygger relasjoner til arkitekter og andre aktører i byggebransjen, sier Gunnar Adolf Aanesland.

Øker eksportandelen
Aanesland Treindustri eksporterer blant annet til Storbritannia, USA, Tyskland, Nederland og Sverige. Bedriften har i år en eksportandel på 25 prosent.

 - Nå ønsker vi å ha mer fokus på det nederlandske markedet. Derfor skal vi ha to-tre-fire faste dager i måneden der jeg med utgangspunkt i Amsterdam reiser rundt til gamle og nye kunder for å bygge nettverk og drive oppsøkende salg.

- Vi prøver altså å tenke litt motsatt. Det er når det varsles om tøffere tider at det er ekstra viktig å bruke tid og ressurser på å oppsøke kundene våre. Dette er ikke rakettforskning eller kompliserte ting. Det er nettverk, møteplasser og salg, salg, salg.

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Avmeldingen er mottatt!

E-post: