Har viktige roller både med Vebjørn Sands «Roseslottet» og trepaviljongen midt i Oslo

Medeier og daglig leder Gunnar Adolf Aanesland i trevarebedriften Aanesland Treindustri AS i Lillesand i Agder har vært en viktig bidragsyter både til kunstneren Vebjørn Sands «Roseslottet» og trepaviljongen som nå bygges ved Oslo S. Begge blir viktige møteplasser under Norske Trevares årsmøte og Trevaredagene i Oslo.

Agderbedriften Aanesland Treindustri AS er en viktig bidragsyter i kunstneren Vebjørn Sands storslåtte «Roseslottet» og i den nye trepaviljongen som nå settes opp ved Oslo Sentralstasjon. Begge stedene blir viktige møteplasser under Norske Trevarers årsmøte og Trevaredagene i Oslo i neste uke.

- Det har vært fantastisk inspirerende for oss å samarbeide med kunstnerbrødrene Vebjørn og Eimund Sand, og ikke minst lærerikt, sier medeier og salgssjef Gunnar Adolf Aanesland i agderbedriften Aanesland Treindustri.

Trevarebedriften har ganske nylig flyttet inn i nærmere 2500 kvadratmeter med splitter nye produksjonslokaler tett inntil E18 utenfor Lillesand i Agder.

- Vebjørn Sand og teamet hans som jobbet med Roseslottet-idéen tok kontakt med oss i 2018 fordi de trengte en aktør som kunne lage store master og større kunstinstallasjoner i tre, forteller en engasjert Gunnar Adolf Aanesland, som også sitter i sentralstyret i bransjeforeningen Norske Trevarer.

Nå gleder han seg stort til å delta i framvisningen av Roseslottet i etterkant av Norske Trevarers årsmøte i Oslo tirsdag 20. juni.

- Sand-brødrene har gitt oss veldig mye, ikke bare i form av inspirasjon og kreativitet, men samarbeidet har også utfordret oss til å tenke nytt og finne nye løsninger på andre områder i virksomheten vår.

Roseslottet ønsker å formidle historien om 2. verdenskrig «uten å demonisere eller glorifisere, og sentralt i fortellingen står individet og dets valg». Kunstinstallasjonen ved Frognerseteren i Oslo, som på grunn av gode mottakelser og svært gode besøkstall, nå utvider utstillingsperioden med ytterligere to nye år.

Roseslottet berører både kjente og mindre kjente sider ved okkupasjonen: Krigsfangenes lidelser, de ukjente enkeltindividene, hverdagslivet, krigsseilernes drama, motstandskampene i sør og nord, og forfølgelsen av de norske jødene får stor oppmerksomhet i utstillingen.

- I tett dialog og samarbeid med Sand-brødrene har vi utformet de store tremastene med gullbelagte seil som symboliserer krigsårenes kamp for frihet og demokrati. Mastene skulle også males i samme gullfarge som Tivoliet i København, forteller Gunnnar Adolf Aanesland.

Som kunstprosjekt ønsker Roseslottet å løfte fram grunnpilarene i samfunnet vårt, med de fem krigsårene som bakteppe, og løfte disse verdiene fram slik at de ikke glemmes.

- Dette er verdier som stadig må forsvares og som utgjør den grunnleggende motstandskraften i enkeltmennesket og i samfunnet. Hele Roseslottet vil stå som et tydelig nei til intoleranse, og minne oss om og vekke til live i  oss de verdier vi ble fratatt under okkupasjonen, skriver Roseslottet i sitt budskap.

- Jeg vil oppfordre absolutt alle i norske trevarebransje til å besøke Roseslottet når vi møtes i Oslo. Dette er en stor opplevelse, og vi er mektig stolt over at vi har fått lov til å bidra med vår innsats inn i dette, sier Gunnar Adolf Aanesland.

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Avmeldingen er mottatt!

E-post: