Førre vant eiendomsskattesak i Tysvær og kommer med advarsel: - Etterspør konkrete retningslinjer

Daglig leder Birger Førre ved Førre Vindu AS.
Daglig leder Birger Førre ved Førre Vindu AS.
Uten forvarsel fikk Førre Eiendom nesten doblet eiendomsskatteseddelen fra Tysvær kommune. Det svir når marginene er lave i byggenæringen – som trevarebedriften Førre Vindu er del av – og daglig leder Birger Førre bestemte seg for å ta kampen. Bakteppet var at kommunen utvidet skattegrunnlaget på bakgrunn av tall fra en konsulent. Nå oppfordrer Birger Førre alle medlemmer i Norske Trevarer til å følge med på praksisen i rundt verditaksering i sin kommune.
Eiendomsskatt kreves inn av kommunene og er hjemlet i eiendomsskatteloven. Det er opp til hver enkelt kommune å bestemme om de skal kreve inn eiendomsskatt og på hvilke typer eiendom. For næringseiendom kan det kreves inn inntil 7 promille av eiendomstaksten (verdien) som eiendomsskatt. Nettopp på grunn av dette er takseringsverdien på eiendommen viktig for hvor stor skatteregningen blir.
For Førre kom sjokkregningen på bordet etter at Tysvær kommune endret måten de takserte verdien på næringseiendom. Kommunen utvidet eiendomsskattegrunnlaget fra å gjelde kun «verk og bruk» til alle næringseiendommer, og antall berørte bedrifter økte fra rundt 18 til cirka 300. Ifølge Birger Førre lente kommunen seg tungt på råd og retningslinjer fra Verditaksering Kjell Larsen AS (Porsgrunn). Tidligere har blant annet NRK dokumentert hvordan konsulenter selger oppdaterte takser til kommunene slik at de kan ta inn mer i eiendomsskatt.
Førre forteller at kommunens innleide konsulent ikke aksepterte reelle leieavtaler mellom to profesjonelle aktører og la for lite vekt på lokale markedsdata. For eksempel ble det sagt at leieinntekter i dokumentert i regnskap på 2,9 mill. «burde vært»-nivå på 5 mill. kroner. En annen naboeiendom fikk skattetakst 18,5 millioner, mens oppnådd salgssum senere viste seg å være 14,5 mill. kr. Eiendomsskatteloven er tydelig på at: «en skal forsøke å treffe tenkt salgsverdi» Førre sier at de derfor fra første stund bestridte tallene fra konsulenten; «vi meinte jo at verdiene var satt for høgt.»
Førre, som selv tidligere har vært aktiv i Høyre peker på hvordan de politiske prosessene skjer i mindre kommuner: et fåtall folkevalgte sitter i eiendomsskatteutvalget og tar hva konsulentselskapet sier for god fisk, fordi det har «vært sånn i andre kommuner». Han mener det slår helt feil ut i mindre kommuner når man bruker prisvekstestimater fra storbyer.
Førre Eiendom og flere andre bedrifter valgte å ta saken mot Tysvær kommune om verditakseringen til tingretten. For Førre var det ikke bare de økonomiske konsekvensene for bedriften som var viktig, men også det prinsipielle. Han mener at retningslinjene for verditaksering må være kommunale og lokalt forankret og ikke komme fra en konsulent. Her kommer han med en oppfordring til andre medlemmer i Norske Trevarer: «Vær våken på at det er noen få politikere i en kommune som bestemmer retningslinjene [for] eiendomsskatt». Førre anbefaler å «være på» lokale politikere i forkant av takseringen, og få dem til å benytte et forsiktighetsprinsipp i takseringen.
De av bedriftene som gikk rettens vei tapte, men på en av eiendommene fikk Førre medhold og tilkjent 155 000 kroner i saksomkostninger. Birger Førre sier han vurderte å anke hele saken til lagmannsretten, men falt ned på at det ble for kostbart og risikabelt. I dag er han opptatt av å sette søkelyset på de uheldige sidene av eiendomsskatten. «Dette er jo en type skatt som ikke hensyntar bunnlinja,» sier han, og råder bedrifter til å etterspørre klare kommunale retningslinjer og lokale sammenligninger før retaksering.
Førre avslutter med en tydelig oppfordring til alle medlemmer i Norske Trevarer om å være i dialog med sine folkevalgte om hvordan retningslinjene settes i sin kommune for taksering av eiendommer. «Dette må være lokalt forankret», avslutter Birger Førre på telefon.