Trønderne er villig til å betale mer for norsk kvalitet

Publisert

Atle Aune er leder i Snekkeriet i Verdal. Foto: Rune Hedegart/WoodWorks!

En ny undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Norske Trevarer viser at trønderne er villig til å betale mer for norsk kvalitet, fremfor importerte varer. På spørsmål om de foretrekker å kjøpe norske kvalitetsprodukter, fremfor import, svarer 78 % av trønderne at de foretrekker norske produkter selv om prisene er noe høyere. Det er 10 % høyere enn gjennomsnittet for hele landet. 
 
Dette gleder Atle Aune, daglig leder i medlemsbedriften Snekkeriet på Verdal. Snekkeriet leverer kvalitetsprodukter av fortrinnsvis lokalt trevirke, ofte skreddersydd etter kundens ønsker og behov. Aune har en rekke satsinger på forskjellige produktgrupper, for eksempel: Snekkeriet produserer det meste som kan lages av tre, som trapper, dører, vinduer, og annet interiør, mens Tresleden produserer hundekjøresleder i tre som er smidige, sterke og reparerbare. I Norsk Spon lager de kløyvd og saget spon til tak, vegger og andre overflater, og gjennom Lokalflis får Aune ut en betydelig merverdi av restråstoff fra or i produksjonen.
 
Atle Aune i Snekkeriet er stolt av at de har 3 lærlinger og jobber systematisk med å ta vare på kompetansen i snekkeryrket. Han er også glad for at så mange som 9 av 10 trøndere sier at trevarebedriftene er viktig for å skape jobber i distriktet.  
 
Andre funn i undersøkelsen viser at trønderne er stolte av norske trevarebedrifter og mener at virksomheter som Snekkeriet er viktig både for yrkes- og fagkompetanse, men også verdiskaping og sysselsetting i distriktene. Så godt som alle som svarte på undersøkelsen i Trøndelag mener at norske trevarebedrifter er viktig for å sikre fagkompetanse og yrkesopplæring (98 %).  
 
Økende trend
- Undersøkelsen Norske Trevarer har gjennomført viser at trevarebedriftene, altså alle som lager f.eks. trapper, vinduer, dører og andre ting vi bruker hjemme i tre, har sterk oppslutning blant folk. Resultatene av undersøkelsen bekrefter en trend vi har sett en stund, nemlig at nordmenn er villig til å betale mer for norske produkter som er bærekraftige og lokalt produsert, sier Hilde Wibe, daglig leder i Norske Trevarer. 

Hun forsetter: - For bransjen vår er det en stor inspirasjon å få så positive tall når vi spør folk hva de synes om bedriftene våre og produktene våre. Det er også veldig gledelig at folk ser sammenhengen mellom sløyd i skolen og kompetansen vi representerer. Hvis bedrifter som Snekkeriet, som er så viktige for lokalsamfunn skal finnes også i morgen, må vi utdanne flere og få flere unge til å velge snekkeryrket og da må bli inspirert og lære om muligheten – det starter på sløyden. 

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Nyhetsbrev fra Norske Trevarer

Avmeldingen er mottatt!

E-post: